Omiń nawigację
ukryj

O co chodzi?

Wyszukaj informacje i uzupełnij wybrane pola.

Skorzystaj z własnej wiedzy, poszukaj w książkach lub w internecie.

Sprawdź, czy informacje już uzupełnione są poprawne.

Pamiętaj o podaniu źródeł.

Budynek dworca kolejowego w Trzebini

sprawdzony
help
zamknij

Oznaczenie stanu

  • Sprawdzony
    Dane częściowo zweryfikowane; wymagają dopracowania.
Zabytek dodany społecznościowo
uzupełnij Lokalizacja:

Trzebinia, gmina Trzebinia, powiat chrzanowski, województwo małopolskie

Dworcowa 1

zobacz

Data powstania: XIX/XX w.
Mini-przewodnik

Opis

uzupełnij

Budynek dworca kolejowego w obecnym kształcie powstał na przełomie XIX i XX w., gdy Trzebinia była jedną z najważniejszych stacji w Małopolsce Zachodniej (tzw. stacją węzłową). Kiedy w dniu 1 marca 1856 r. otwarto odcinek linii kolejowej Trzebinia – Oświęcim, umożliwiło to połączenie Krakowa z Wiedniem. Z tej okazji na terenie dworca w Trzebini (wówczas już  istniejącego) – w poczekalni pierwszej klasy - odbyły się oficjalne uroczystości, a z Trzebini wyruszył wtedy w kierunku Oświęcimia specjalny pociąg, ozdobiony portretami cesarza Franciszka Józefa I (Trzebinia była wówczas pod zaborem austriackim) oraz flagami austriackimi  - dla zainaugurowania ruchu osobowego na linii wiedeńskiej. Ponadto z tej okazji przed trzebińskim dworcem odbył się festyn ludowy. Na kartach pocztowych z początków XX stulecia często prezentowano budynek trzebińskiego dworca  – nazywanego w tym okresie „dworcem kolei północnej”, dla odróżnienia od dużo mniejszego budynku dworcowego tzw. „lokalki”, obsługującego połączenie Trzebini (miasta) z Sierszą. Po II wojnie światowej dawny budynek „dworca kolei północnej” stał się jedynym budynkiem stacyjnym, obsługującym wszystkie połączenia kolejowe. Mimo upływu lat, z zewnątrz wygląda identycznie jak na starych pocztówkach z początków XX stulecia.

Bibliografia:

1. Trzebinia. Zarys dziejów miasta i regionu, red. Feliks Kiryk. Kraków 1994, s. 236-237.

2. Architektura Ziemi Trzebińskiej na starych kartach pocztowych, ilustracjach i mapach XIX i XX w., Jan Kozub, Trzebinia 2007, s. 37, 39, 46-52.

Ciekawostki, legendy, anegdoty

Znani pasażerowie


W dniu 24 czerwca 1885 roku jechał  z żoną  przez Trzebinię i Wiedeń do Reichenhallu Henryk Sienkiewicz. 14 listopada 1888 roku rankiem pisarz był oczekiwany na stacji w Trzebini przez znajomych, gdy powracał do domu z polowania na Morawach. W roku 1908, mieszkając w pobliskiej Rudawie, kilkakrotnie oczekiwał na pociąg w Trzebini. W latach dziewięćdziesiątych XIX wieku przejeżdżał przez Trzebinię młody Karol Szymanowski. Na stacji w Trzebini bywał też święty o. Rafał Kalinowski, który w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku często podróżował Czernej do Wadowic.

Bibliografia :

Sienkiewicz w Rudawie, E.Śmiłek,  "Przełom" nr 12, 1992, s. II.

K.Szymanowski wspominał pobyt w Trzebini w pamiętniku " Moje młode lata".

 

 

Aplikacje dla turysty dla zabytku

Stwórz aplikacje „Dodaj alert” dla tego zabytku:

Stwórz aplikacje dla turysty

Podgląd wygenerowanej aplikacji

Ładuję podgląd widgetu…
Wystąpił błąd podczas ładowania poglądu.

Wygenerowany kod do wstawienia na stronę

To jest gotowy kod do wstawienia na stronę, wygenerowany dla wybranego przez Ciebie zabytku. Wystarczy go skopiować i umieścić w odpowiednim miejscu na Twojej stronie.

Tagi, kategorie

Alerty

Wiesz, że obiekt wymaga opieki?
Zaalarmuj!

zgłoś, że zabytek nie istnieje

Ważne daty

  • 13.10.1847 rok - uroczyste otwarcie kolei

Dokumenty
urzędowe

Dysponujesz dokumentacją, którą możesz legalnie udostępnić innym?
Załącz pliki tutaj.

Twórcy profilu

  • Jolanta Piskorz
  • Bogusława Sołtys
  • ewa.komendowska

Otwarte Zabytki to projekt prowadzony przez Centrum Cyfrowe Projekt: Polska.

Centrum Cyfrowe Projekt: Polska, ul. Andersa 29, 00-159 Warszawa

Projekt finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Muzeum Historii Polski w ramach konkursu Patriotyzm Jutra, ze środków finansowych otrzymanych od Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania „Współpraca z Polonią i Polakami” za granicą, ze środków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, ze środków Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej oraz ze środków CEE Trust.

Patron
Narodowy Instytut Dziedzictwa Dojrz@łość w sieci
Patroni medialni
Histmag Szkoła z klasą 2.0 Amerykański Portal Polaków
Partner merytoryczny
Towarzystwo Inicjatyw Twórczych Fundacja Rowzoju Społeczeństwa Informacyjnego PTTK Ośrodek Karta Projekt Polska Fundacja Orange MyViMu.com - Moje Wirtualne Muzeum Centrum Edukacji Obywatelskiej HISTORIA.org.pl Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze Zamki Gotyckie
Grantodawcy
Muzeum Historii Polski Patriotyzm Jutra Ministerstwo Spraw Zagranicznych CEE TRUST - Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego