Lokomotywa stojąca obok budynku Miejskiego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji w Chrzanowie to parowóz wąskotorowy, tendrzak, produkowany w Polsce w latach 1946-1951, przeznaczony do pracy głównie na kolejach leśnych i przemysłowych, o
prześwicie toru 600/750/760/785 mm.
Po zakończeniu II wojny światowej, wobec ogromnych zniszczeń, jakie doznała Polska poprzez działania wojenne, wzrosło zapotrzebowanie na lekkie parowozy wąskotorowe dla kolejek budowlanych, jak również przemysłowych. Polowe kolejki budowlane znalazły zastosowanie przy odgruzowywaniu dużych miast, jak np. Warszawa, Wrocław, Grudziądz, Gdańsk. W tej sytuacji Fabryka Lokomotyw w Chrzanowie, posiadając dokumentację budowanych w 1940 roku parowozów Riesa, przystąpiła w 1946 roku do budowy parowozów tego typu z wprowadzeniem pewnych zmian konstrukcyjnych, nadając nazwę nowego typu fabrycznego Ryś.
W latach 1946-1951 wyprodukowano łącznie 166 sztuk parowozów w odmianie "Ryś" oraz 18 sztuk w odmianie "Ryś-R".
Maksymalna prędkość parowozu wynosiła 20 km/h. Parowóz mógł ciągnąć pociąg o masie 240 t z prędkością 10 km/h po prostym poziomym torze.