Omiń nawigację
ukryj

O co chodzi?

Wyszukaj informacje i uzupełnij wybrane pola.

Skorzystaj z własnej wiedzy, poszukaj w książkach lub w internecie.

Sprawdź, czy informacje już uzupełnione są poprawne.

Pamiętaj o podaniu źródeł.

Pozostałości po przystanku "Chrzanów Aleja Henryka"

sprawdzony
help
zamknij

Oznaczenie stanu

  • Sprawdzony
    Dane częściowo zweryfikowane; wymagają dopracowania.
Zabytek dodany społecznościowo
uzupełnij Lokalizacja:

Chrzanów, gmina Chrzanów, powiat chrzanowski, województwo małopolskie

Skrzyżowanie al.Henryka i ul.Siennej

zobacz

Data powstania: 1931
Mini-przewodnik

Opis

uzupełnij

Otwarcie linii Bolęcin - Chrzanów - Jaworzno nastąpiło 27.10.1900 roku, a trzy lata później linię wydłużono do Szczakowej. W rozkładzie jazdy wydanym na rok 1931 pojawia się przystanek osobowy o nazwie "Chrzanów Aleja Henryka", przy którym zatrzymują się pociągi kursujące do i z Jaworzna. Był to niewysoki, ziemny peron usypany na wysokości dzisiejszego sklepu Netto, a jego początek miał miejsce tuż przy przejeździe kolejowym na Alei Henryka i biegł w kierunku stacji Chrzanów. Można domniemać, iż przystanek powstał w dużej mierze z inicjatywy gminy żydowskiej. Duża część społeczności żydowskiej prowadziła intensywnie handel na chrzanowskim Rynku i właśnie z tego względu mogła starać się o budowę peronu, z którego osoby podróżujące z towarem z Jaworzna, Bolęcina lub Suchej miałyby mniejszy dystans do pokonania, aby dostać się na rynek. Jednak sens istnienia tego peronu zastanawia do dnia dzisiejszego, gdyż znajdował się zaledwie 300 metrów od stacji głównej Chrzanowa, a pociągi wyruszające z niej w kierunku Jaworzna zatrzymywały się po 3 minutach od stacji Chrzanów. 
Przystanek w roku 1940 zostaje zlikwidowany i przestaje widnieć w niemieckich rozkładach jazdy obowiązujących na terenie Ziemi Chrzanowskiej. Z pewnością nie nastąpiła fizyczna likwidacja przystanku, gdyż pojawia się on w 1945 roku w Spisie Odległości Taryfowych, a w 1947 zostaje przywrócony dla ruchu osobowego na rok czasu. W rozkładzie jazdy z 1947 pojawiają się dwie pary pociągów zatrzymujące się przy tym przystanku. Podobno jeszcze w latach 70-tych istniała wyraźna pozostałość po usypanym ziemnym peronie, a fizyczna likwidacja musiała nastąpić wraz z rozbiórką torowiska z Chrzanowa do Jaworzna.
W publikacji Jana Piotra Strzemeckiego "Ulice i place miasta Chrzanowa" pojawia się zapis "25 września 1913 roku Rada Miejska przyczyniła się kwotą 50 koron do budowy rampy przy kolei Piła-Jaworzno na Alei Henryka." Nie wiemy, czy mowa tutaj o budowie rampy przeładunkowej, czy faktycznie o peronie. Jeśli przyjmiemy, że wpis dotyczy peronu oznaczałoby to, że powstał przed rokiem 1931. 
Do 2008 roku istniała jeszcze dawna budka dróżnicza ulokowana dosłownie na rogu Alei Henryka oraz ulicy Siennej.  Istnieje teoria, że mieściła się w niej początkowo kasa biletowa dla tego przystanku, a później miałaby zostać przekształcona na budkę dróżnika przejazdowego, jednak są to informacje niepotwierdzone. 
Jedyną pozostałością świadczącą o istnieniu w tym miejscu toru kolejowego jest obniżenie terenu biegnące wzdłuż ul. Siennej, nasyp kolejowy za sklepem Netto oraz dwa przyczółki dawnego wiaduktu nad ulicą Stara Huta. 

Ciekawostki, legendy, anegdoty

Podziel się z innymi legendą, anegdotą,
ciekawą historią związaną z zabytkiem.

Aplikacje dla turysty dla zabytku

Stwórz aplikacje „Dodaj alert” dla tego zabytku:

Stwórz aplikacje dla turysty

Podgląd wygenerowanej aplikacji

Ładuję podgląd widgetu…
Wystąpił błąd podczas ładowania poglądu.

Wygenerowany kod do wstawienia na stronę

To jest gotowy kod do wstawienia na stronę, wygenerowany dla wybranego przez Ciebie zabytku. Wystarczy go skopiować i umieścić w odpowiednim miejscu na Twojej stronie.

Tagi, kategorie

Alerty

Wiesz, że obiekt wymaga opieki?
Zaalarmuj!

zgłoś, że zabytek nie istnieje

Ważne daty

  • 1940 - Wyłączenie przystanku osobowego z użycia
  • 1947 - Przywrócenie przystanku osobowego
  • 1948 - Ostateczne wyłączenie przystanku z ruchu

Dokumenty
urzędowe

Dysponujesz dokumentacją, którą możesz legalnie udostępnić innym?
Załącz pliki tutaj.

Twórcy profilu

  • Krzysztof Brandys
  • Jarosław Sęk

Otwarte Zabytki to projekt prowadzony przez Centrum Cyfrowe Projekt: Polska.

Centrum Cyfrowe Projekt: Polska, ul. Andersa 29, 00-159 Warszawa

Projekt finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Muzeum Historii Polski w ramach konkursu Patriotyzm Jutra, ze środków finansowych otrzymanych od Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach konkursu na realizację zadania „Współpraca z Polonią i Polakami” za granicą, ze środków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, ze środków Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej oraz ze środków CEE Trust.

Patron
Narodowy Instytut Dziedzictwa Dojrz@łość w sieci
Patroni medialni
Histmag Szkoła z klasą 2.0 Amerykański Portal Polaków
Partner merytoryczny
Towarzystwo Inicjatyw Twórczych Fundacja Rowzoju Społeczeństwa Informacyjnego PTTK Ośrodek Karta Projekt Polska Fundacja Orange MyViMu.com - Moje Wirtualne Muzeum Centrum Edukacji Obywatelskiej HISTORIA.org.pl Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze Zamki Gotyckie
Grantodawcy
Muzeum Historii Polski Patriotyzm Jutra Ministerstwo Spraw Zagranicznych CEE TRUST - Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego