Most kolejowy nad rzeką Wałszą

Informacje ogólne

Lokalizacja

Pieniężno, powiat braniewski, gmina Pieniężno

Mickiewicza 16

Kategorie

  • architektura inżynieryjna

Opis

Most nad rzeką Wałszą w Pieniężnie jest podobno najwyższym czynnym mostem kolejowym w Polsce. Znane wszystkim Stańczyki zwane akweduktami Puszczy Rominckiej są wyższe od mostu w Pieniężnie o 8 metrów, jednak przestały pełnić swoją funkcję w 1945 roku, gdyż tory zostały rozebrane przez Armię Czerwoną.

Ciekawostki, legendy, anegdoty

Most w Pieniężnie

Pieniężeński most wsparty jest na dwóch 28-metrowych filarach oraz dwóch dźwigniach, które  wspierają trzy zwisające łuki. Most ma długość 157 metrów. Oddany został do użytku w 1884 roku wraz z jednotorową linią kolejową, łączącą Pieniężno z Braniewem. W tym czasie pociągi jeździły z prędkością około 50 km/h. Pociąg osobowy trasę Olsztyn – Królewiec pokonywał w 2h i 50 minut, zatrzymując się na wszystkich stacjach i przystankach.

Most został wysadzony w powietrze przez wycofujące się wojska niemieckie 17 lutego 1945 r. Przez kilka lat linia łącząca Olsztyn z Pieniężnem i Braniewem była nieczynna. Połączenie Pieniężno – Królewiec przestało mieć sens, gdyż Królewiec (dzisiejszy Kaliningrad) znalazł się w rosyjskiej części Prus Wschodnich (dziś Obwód Kaliningradzki Federacji Rosyjskiej). Most odbudowano i oddano do użytku w marcu 1951 roku.

W dniu dzisiejszym linia kolejowa obsługuje pociągi na trasie Olsztyn – Braniewo.

Forum dyskusyjne WMTMK Olsztyn

„Chronik von Mehlsack”